Saturday, November 7, 2009

kucing di lot parking


petang.
matahari agak terik hari ini. tp disebabkan angin musim sejuk bertiup, panas tidak terasa.
hari ini macam hari2 yg lain.
kelihatan orang2 tempatan keluar dari kediaman menuju ke jalan utama.
jalan utama penuh dgn butik2, restoran serta pusat membeli-belah.
aku hanya memerhati.
memasang mata dipinggir lot parking yg kelihatan seperti medan peperangan.

tiba-tiba muncul sesuatu yg sgguh menarik perhatianku.
2 lembaga yg kelihatan aneh.
tidak sama seperti manusia tempatan.

owh.. mungkinkah ini yg manusia tempatan sering sebut..
malizi..


malizi jalan bersama, seperti bersiar2.
seorang berambut lurus seorang lg kerinting sedikit.
kurus dan sederhana.
baju coklat dan baju putih.
masing2 mempunyai ciri2 fizikal yg berlawanan.

malizi baju putih membawa alatan pelik.
kotak hitam yg mempunyai terowong panjang.
kelihatan seperti meriam.
malizi berhenti berjalan.
mereka menatap rakanku yg sedang tidur2 ayam.


kemudian malizi putih mengangkat alatnya lalu mengacu pada kawanku.
rakan2 lain risau lalu berlari mencari perlindungan.
mungkinkah itu alat utk menangkap kami?
bukan.
malizi menjenguk belakang alatnya sambil menggeleng kepala.
raut wajah tidak puas hati terpancar.
kali ini malizi coklat pula yg memegang kotak hitam tersebut.
malizi mencangkung lalu berjalan itik ke arah aku.
suspens.
aku bersedia utk langkah seribu.
malizi memutar terowong pada kotak hitamnya.
semakin panjang kehadapan jadinya.
aku semakin resah. berdebar2.


tiba2 tuan penjaga lot parking menjerit.
malizi tersentak lalu toleh ke arah tuan penjaga parking.
penjaga parking menengking malizi dari jauh.
mungkin marah setelah melihat perbuatan pelik malizi yg seolah2 tidak pernah jumpa spesis kami.
batak.
serta mencurigakan.
malizi meneruskan perjalanan mereka.
aku lega.
terima kasih penjaga parking, kerana menyelamatkan nyawaku.

Friday, November 6, 2009

kurang.

setelah sekian lama menyepi.
akhirnya cuba utk mengaktifkan diri mengeblog.

masuk tahun 2.
hari baru.
silibus baru.
buku baru.
rumah baru.
gadget2 baru.

maka wang dalam akaun bank juga pada angka baru.
berkurang.
bayaran sewa rumah + ta`min . (mencecah ribu)
perkakas rumah + proses baik pulih (ratusan)
buku2 baru utk silibus baru. (ratusan)

"alat2 mainan" baru (bergantung kpd jenis)

antara "mainan" yg popular serta paling hebat mengikis pada hari ini,

kamera DSLR (Digital Single Lens Reflex).
baik nikon atau pun canon.

nikon D5000 a.k.a nini milik penconteng





penconteng kini telah menceburi bidang photography.
hasil kikisan wang oleh mainan tersebut baru2 ini :

>kit nikon D5000 --------------- RM2900
(lens,beg,memory card,tripod)

>monopod -------- LE 140 (RM94 +/-)

>hoya pro1D UV lens filter ------------- RM80

>nissin speedlite / flash Di622 ------------ rm350

>Nikkor AF-S 70-300mm Zoom lens -------------- USD $400 (RM1400)


jumlah = RM 4744


tiada dlm gamba : nissin Di622



kepada sesiapa yg ingin bermain dgn DSLR tp sayangkn wang anda,
fikir dahulu sebelum beli.

jika anda teringin memiliki DSLR kerana antaranya :

1. "wow, smart gile r gamba amik gune DSLR, ak pn nk beli gak r.."
2. "nmpk bergaya do pkai DSLR nih, mcm pro.. nk angkut 1..."
3. "canggih gile DSLR.. sedap angkut nih.."
4. "xtau nk watpe dgn duit ni.. byk sgt.. so beli DSLR pn ok gak.."

lupakan hasrat anda.
beli jika minat utk menceburi bidang photography DSLR.
betul2 minat.

tiada minat / minat hangat2 tahi ayam = menghakis kewangan -----> pembaziran

DSLR memerlukan teknik2 pengendalian yg betul.
jika sekadar point & shoot, lebih baik gunakan digital compact camera.



maksimakan semua kegunaan & manfaat sesuatu benda utk menjadikan ianya berbaloi.


*sebuah post utk membersihkan sawang dlm blog.*
*hanya merepek*

*antara hasil penconteng, klik sini*

Tuesday, July 14, 2009

Hati Oh Hati



Entah berapa jarak yang sudah aku tempuhi, namun…

Daku sentiasa sunyi dan sepi…

Gelisah, resah, gundah menghantui…

Ada apa dengan hati…???!!!



Hati merupakan bahagian yang terpenting didalam tubuh badan kita, bahkan kita tidak akan dapat hidup tanpanya. Jika dialam tiap-tiap negeri ada seorang raja baginya, maka hatilah “raja” bagi tubuh badan manusia .



Bagaimanakah sifat hati itu?


Hati disebut didalam bahasa Arab sebagai “Qalbun” yang bermaksud “sentiasa berdolak dalik”, penamaan itu sesuai betul dengan keadaannya yang sentiasa tidak konsisten. Adakalanya kita benci dengan seseorang, namun dalam sekejap mata kebencian itu bertukar kepada rasa cinta dan sayang. Ada juga kalanya kita sangat mencintai serta menyayangi seseorang, namun dalam sekerlip pandangan mata, rasa cinta dan sayang itu bertukar kepada perasaan benci.


Demikan pula didalam perkara keimanan, terkadang kita rasakan begitu khusyuknya kita solat, dan syahdunya kita membaca al-Quran, hinggalah terkadang kita meneteskan air mata kerana rasa rindu kepada Allah swt yang membuncah-buncah, kita merindukan mesjidnya, kita juga merindukan kitabnya, kita juga merindukan memanggil-manggil namanya. Namun terkadang kita melupakan Allah swt, tidak ingat akan zatNya, lupa keatas segala nikmatNya, bahkan sikap kita terkadang sudah menyerupai sikap ahli-ahli nerakaNya. Begitulah hati ini sentiasa berdolak-dalik.


Beruntunglah mereka yang memiliki hati yang tentram dan tenang, hatinya sentiasa terikat dengan Allah swt, maka bagi mereka surga Allah swt dan dimasukkan kedalam hamba-hambaNya yang solih. Allah swt menjelaskan didalam al-Quran keutamaan mereka yang memiliki jiwa-jiwa yang tenang didalam surah al-Fajr ayat ke 27 – 30 :


(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ) (الفجر : 27 ) (ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً) (الفجر : 28 ) (فَادْخُلِي فِي عِبَادِي) (الفجر : 29 ) (وَادْخُلِي جَنَّتِي) (الفجر : 30 )

Yang bermaksud :

“Wahai jiwa yang tenang, Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridhai-Nya, Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba-hamba- Ku, dan masuklah ke dalam syurga-Ku”.




Hati merupakan tempat jatuhnya pandangan Allah swt, kerana disitulah niat baik dan buruk bermula, dan Allah swt telah menjelaskan kepada kita melalui lisan rasulnya yang bersabda :

عن ابن عباس رضي الله عنهما : عن النبي صلى الله عليه وسلم فيما يروي عن ربه عز وجل . قال قال (إن الله كتب الحسنات والسيئات ثم بين ذلك فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها وعملها كتبها الله له عنده عشر حسنات إلى سبعمائة ضعف إلى أضعاف كثيرة ومن هم بسيئة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها فعملها كتبها الله له سيئة واحدة(


Yang bermaksud :


Daripada Ibnu ‘Abbas ra : daripada nabi saw sebagaimana yang diriwayatkan daripada Allah swt, beliau mengatakan “Sesungguhnya Allah swt telah menuliskan kebaikan dan keburukan, kemudian dijelaskan maksudnya, maka barangsiapa yang berkeinginan “dihatinya” untuk melakukan kebaikan maka dia belum melaksanakannya, Allah swt telah menulis baginya satu kebaikan penuh, maka jika berkeinginan melakukan satu kebaikan dan dia telah mengerjakannya, maka dituliskan baginya sepuluh kebaikan hingga digandakan kepada tujuh ratus kali ganda dan kepada kebaikan yang sangat banyak. Dan barangsiapa yang berkinginan melakukan satu keburukan maka seseorang belum melaksanakannya telah ditulis oleh Allah swt baginya satu kebaikan penuh, maka jika seseorang berkeinginan untuk melakukan keburukan, maka dia telah melaksanakannya, maka baginya telah Allah swt tulis sebagai satu kejahatan sahaja. (Bukhari Muslim)




Di dalam hadis lain Rasulullah saw mengajarkan kepada kita sebagai berikut :

عن أسامة ( وهو ابن زيد ) أنه سمع أبا سعيد مولى عبدالله بن عامر بن كريز يقول سمعت أبا هريرة يقول : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن الله لا ينظر إلى أجسادكم ولا إلى صوركم ولكن ينظر إلى قلوبكم وأشار بأصابعه إلى صدره.

Yang bermaksud :


Daripada Usamah, bahawasanya beliau telah mendengar Abi said maula Abdillah bin Amir bin Kuraiz mengatakan : saya telah mendengar Abu Hurairah mengatakan : Telah bersabda Rasulullah saw “Sesungguhnya Allah swt tidak melihat kepada (kecantikan) tubuh badan kamu, dan tidak pula melihat kepada rupa kamu, tetapi pandangan Allah jatuh kepda hati-hati kamu” seraya Rasulullah saw menunjukkan kearah dadanya (tempat hati itu berada). (Muslim)



Saudara demi melihat hati itu sentiasa berdolak dalik manakala ianya begitu penting kedudukannya disisi Allah swt, maka Rasulullah saw sentiasa beamal dengan zikir seperti dibawah ini :


عن أنس قال : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يكثر أن يقول يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك فقلت يا رسول الله آمنا وبك وبما جئت به فهل تخاف علينا ؟ قال نعم إن القلوب بين إصبعين من أصابع الله يقلبهما كما يشاء.

Yang bermaksud :

Daripada Anas ra beliau berkata : Bahawasanya Rasulullah saw banyak mengatakan “Wahai Yang memutarbalikkan hati, tetapkanlah hatiku keatas agamamu”. Maka saya mengatakan “Wahai Rasulullah saw kami telah beriman kepadamu dan dengan apa-apa yang datang bersamamu (al-Quran dan al-Sunnah) maka adakah engkau takut keatas kami? Beliau mengatakan “Betul, sesungguhnya hati itu terletak antara dua jari-jari Allah swt didolak-dalikkan sesuai dengan kehendaknya”. (Tirmizi)

Demikianlah keadaan hati itu, sentiasa bertukar dan berdolak dalik, marilah kita memperbanyak zikir Rasulullah saw ini :


يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك


Semoga dengan zikir ini hati kita sentiasa menjadi tentram dan tetap pada agamaNya, sehingga kita jika kembali kepada Allah swt dalam keadaan husnul khatimah (kesudahan yang baik).


“Ya Allah berilah kepada kami hati-hati yang kyusuk, hati-hati yang sujud, dan hati-hati yang bersyukur”.


wallahu'alam

Monday, July 13, 2009

lelaki, biskut & wanita


Seorang wanita di lapangan terbang sedang menunggu waktu penerbangannya. Sambil menunggu dia makan biskut yang dibelinya sebelum itu sambil membaca buku cerita. Sedang dia makan dia terperasan yang lelaki disebelahnya dengan selamba turut mengambil biskut dari bungkusannya.



Setiap keping biskut yang dia ambil, lelaki itu turut mengambil sama. Di dalam hati wanita itu menyumpah-nyumpah lelaki tersebut. Alangkah tak malunya lelaki ini, sudah la tak minta izin dari aku. dia makan sama banyak dengan aku pulak tu. Memang dasar pencuri! rungut wanita itu dalam hati.



Dalam pada itu lelaki itu dengan muka yang tenang dan selamba terus dengan perbuatannya. Hinggalah sampai ke biskut yang terakhir terdapat dalam bungkusan tersebut. Wanita itu menunggu reaksi dari lelaki itu. Sambil tersenyum lalaki itu mengambil biskut yang terakhir lalu dipatah dua lantas memberikan separuh darinya kepada wanita itu. Wanita itu menjadi begitu marah namun dia tetap menahan dirinya dari memarahi lelaki tersebut. Sambil merampas dengan kasar biskut yang separuh itu dan menunjukkan mukanya yang masam 'mencuka' wanita itu berkata dalam hatinya berani sungguh lelaki ini. Memang muka tak malu. Dasar pencuri besar....



Kedua-dua mereka, wanita dan lelaki itu terus duduk sehingga panggilan untuk menaiki pesawat untuk wanita itu sampai. Sambil menarik nafas lega seolah-olah baru lepas dari satu kejadian ngeri wanita itu bergerak menaiki pesawatnya. Apabila dia sampai ditempat duduknya dia membuka beg kecilnya untuk mengambil barang. Alangkah terkejutnya dia bila melihat satu bungkusan biskut berada di dalam begnya masih elok, baru dibuka hanya beberapa keping sudah dimakan sahaja. Jika biskut ini ada dalam beg aku jadi bermakna biskut yang aku makan tadi ?? Ya... biskut yang dimakannya tadi adalah kepunyaan lelaki itu.



Alangkah malunya dia atas segala tindakannya terhadap lelaki tersebut. Lelaki yang tidak dikenali tersebut pula sanggup berkongsi biskut dengannya sehingga biskut yang terakhir biar pun dari awal lagi wanita itu telah menunjukkan reaksi marah terhadapnya. Untuk meminta maaf sudah terlambat namun hatinya penuh kekesalan kerana bersifat kedekut dan tidak mahu berkongsi dengan orang lain. Kini dia menyedari bahawa dialah pencuri biskut yang sebenarnya.




Pengajaran dr cerita....

# Sebelum kita berbuat sesuatu, pastikan semuanya jelas, jangan membuat keputusan secara membuta tuli aje, nanti kita akan menyesal kemudian... penyesalan kemudian hari tiada lagi gunanya.


"Keindahan yang hakiki datangnya dari hati yang ikhlas bukan dari pandangan seseorang."




wallahu'alam

*C & P*

Thursday, July 9, 2009

life is like a...?


salam.
here is a video to share with,
perhaps some of you guys have already watch it before.
it's a nice video featuring the analogy of our life.
not to mention that most of us might already have the way we see our life as.
from poems, short stories, novels, or simply quotations of some well-known figures
or just from mere anonymous,
those are some beautiful pieces that influences the way we interpret life.
As life is sometimes being so unforeseeable and subtle entity.

let's check out the video.
watch and think deeply.
view the content from every aspect.
and value what you've gained with your very own way.

wallahu'alam










Monday, July 6, 2009

sushi or sashimi, anyone??



Sushi and sashimi.
do they ring any bell?
indeed, yes. most of us are already very familiar with this infamous japanese cuisine.
some even have tried them out. (this include me,but not yet the sashimi..)
so, what comes across of your mind when you overheard of these two japanese food?
BINGO~ raw fish or seafood.

and the definition goes as:

sushi : japanese dish consisting of small balls or rolls of vinegar-flavoured cold rice served with a garnish of vegetables egg or raw seafood

sashimi : japanese dish of bite-sized pieces of raw fish eaten with soy sauce and horseradish paste (wasabi)

(from the dictionary of oxford - 10th edition)

agree? both of them become very well-known across the world for they are served as RAW dish.
so, have you ever heard the results,or more likely to be quoted as side-effects, of eating sushi and sashimi?

let's scroll down the page and observe with nicely focusing eyes~ =P






can't see anything? try the next one..


can you see the worms?? making the brain like their home.. >_<"



from the email I received, the man in the pictures is known as Shota Fujiwara, 80 years old.
he had complained of having extreme headaches for 3 years and was diagnosed to have loss his psychomotor ability (ability to originate body movement in conscious mental activity).

Via the CT-scan and X-ray test, worm "hideouts" were found underneath his scalp, fortunately still outside the skull. And the worm found is the from the parasite species of which they are found within the body of uncooked fish, both of sea and freshwater fishes.

the egg of this parasite and the adult itself can only be killed through heating in high temperature or easily said as cook. frying,steaming, bake, roast, saute'.. you name all the cooking style, it doesn't matter of which way, but as long as it is cook!

this little parasite can also be killed through freezing at the range of -10 to -20 degree Celsius, for the duration of at least 1 week!


so,the moral of the post is, pay attention to what you swallow into your stomach. this doesn't only restricted to sushi and sashimi, but whatever you eat, make sure it is cooked well. top prioritize cleanliness whenever or wherever you are.
as what is quoted by our beloved Prophet Muhammad P.B.U.H ,

"cleanliness is a part of the Iman (faith)."

so then, take care of yourself, watch out what you eat.
you may still eat sushi as you may choose the one without any raw seafood or meat.
(hehe.. since I actually love sushi, but not those with raws.. yuck~!)
but surely yes,do avoid from having sashimi as the cuisine itself is purposely served raw.. huhu

till the next post.

salam

p/s : *sorry, can't provide any scientific info of this parasite yet. will do more research on it,
insya Allah. (just done with microbiology exam, haven't learned about parasites yet.. hehe)

Monday, May 25, 2009

yet another pet..... meow~ meow~ >___>

24th may 2009

that's almost about a week after we met the trio kitties.
it was a shady evening,
I was walking into an alley which lead to the rear door of my hostel,
again, my ears caught those mournful sounds..
stopping my progression and looked around.
what would it be this time? box? plastic bags? or some sorts of tupperware??
the alley was quite dark as the dusk was approaching,
and those eager eyes rolled into a black space under a staircase.
rubbish, dust and some debris of the late renovation made in that area,
and something unusual was noticed its existence.


the pointer : kitty was found here, crying loud.. T__T


ahh.. there you go, a cute little kitty crying mournfully.
with it's loud meows despite the little body.
loud enough to break the silence engulfing the alley.
a thought popped up, could it be the trio?
nope, this one is about 0.25 times smaller,
with some patches of "red, blue and white" blended for the fur.

the little fella was eager due to the camera flash..
though its eyes were still closed and clogged..




ah, poor little kitty..
with a weak thought to bring it into the hostel,
as another thought of it's mommy might be around.
the two fought for awhile, so the decisive seconds ended with the mommy thought.
so I left it there.
perhaps waiting till tomorrow, as a confirmation of the mommy's absence.
see ya again kitty..


***********************************************************************************
kitty in new home of egg-tray walled



night crawled in.
it was after isya' prayer,
which the time allocation was around 10 pm.
one of 'we' underwent the same situation of mine in the evening.
*the 'we' mentioned in the last post*
yet the difference between us was that, his pity won,
and he decided to pick the little poor kitty.
sympathy won against him in total.
he fed it,
bathed it in such a "luxurious green bowl" (huh?!)

*@*^!%@#($!!*

prepared a nice, cozy bed within a bucket.
this time no more shredded egg trays.
and surprisingly, the little fellow won a big care.
caressed by the time it cry.
and let all the fear it carried left away.
as the calm flew by in grace.

oh well, hope there would be no ending of the trio for this little fellow.
grow up kitty,
with peace and love embracing you all the time.
that's the only wish could be enlighted.

>__>

*why all of the sudden,a lot of kitties abandoned nearby the hostel area?? without their mommy... somehow the locals and natives have lost their heart... *
*the terms red, blue and white, refers to the colour of cat fur theorically.. though we see those as orange, gray/dark gray and white respectively*

*to kepalakotak, this kitty somehow looks damn very nice if turned into tempura*

<__<



wallahu'alam

Saturday, May 23, 2009

pets in the house,for awhile... >__>

18th may 2009

it was the date when we came across a box.
the box seemed empty by the side of garbage pile.
yet it "produced" some sort of sound.
the sound was somehow described as cute. (??)
because the box "MEOWS"!
so we decided to have a peek into it.
wow(?? how should I express the feeling in words?),
3 little kitties with their eyes still closed,
crawling with shaky limbs.
yet no sign of the presence of the mother.
at such age (about a week), those kitties need cares from their mother.
and so, they were taken home, to our hostel.
got them some pieces of clothes, shredded egg trays to "furnish" the box.
just for providing some warmth within the box.
hoping the kitties would stop "crying" mournfully.
Aaah, yes... our expectations didn't meet the target.
the meows still there, and assumed that they were hungry.
there we go, grabbed the fridge door handle and pull it with eager.
here we had our eyes glazed through the smelly never-get-cleaned refrigerator.
milk.. milk.. milk...
aha! found some, poured some into a flat container and served it.
*our bad,took the milk without asking permission from the owner*

but..
to our surprise.
the kitties didn't even know to drink the milk!!
were they too small to just lick the milk?
or they were being so slow that they haven't learn to?
we used syringe to feed them.. failure.
we used small tiny drinking straw.. partially failure. (huh?!)
put those 'eating-aid-instrument' into their mouth,
in attempt to flow the milk into them.

such day went on for some days ahead.
and that was it. we couldn't take it anymore.
those loud mournful meows really made us guilty.
so the box was moved into next door in the very early morning Friday.
into an indonesian restaurant.
expecting better care from them.
bye bye kitties~


*kitties with temporary names, the 1st night in hostel*
(clockwise : bobo , nono, vann)




*should we blame the original owner of the kitties for abandoning them without their mommy? and in the end we,the so-called lifesaver ended up doing the same thing .. poor kitties..*

>__>

Sunday, May 17, 2009

meyapu sawang






sejak menerpa ke 'era' semester 2, blog ini tiada lagi seaktif dulu, walaupun jarang, tapi tetap ada contengan. Namun kini contengan kian kurang, mungkin atas faktor-faktor 'pengganggu' yang menjelma dari celah-celah yang entah mana kewujudannya. Ketandusan idea berlaku dengan lebih kerap. Hujan-hujan yang datang untuk membasahi benih-benih pemikiran kering diserap faktor-faktor misteri ini. Maka tiada contengan terukir di dinding blog, yang secara tidak langsung kesepian menyingkap. Kalau ada pun, hanyalah contengan-contengan import yang kadang-kalanya second-hand. Maka hadirlah labah-labah imaginasi, membina kawasan perumahan baru, yang mungkin hanya layak tarafnya sebagai setinggan dunia internet.

sawang-sawang kelabu *hanya kita imaginasikan* terbina dibucu, kemudian merebak ke tepian dan sempadan bilik. mungkin sawang hanya mampu menarik perhatian orang lalu-lalang, yang hanya ingin bersinggah, ingin tahu kerana tidak pernah sampai di blog sawang ini. *peratusan yang sangat rendah*. namun bagi pengunjung tetap, tiada rasa ingin berkunjung muncul, sekadar melihat papan tanda, tak pun, alamat sahaja..
begitulah nasib sang-blog yang hilang sinar contengan. mungkin akan luput sendiri tanpa sedar. dikunyah anai-anai web *imaginasi*, dibungkus sawang hingga bila-bila, menjadi mumia web.

resolusi muncul jika faktor misteri terungkai..



kini kerja menyapu sawang, menyedut debu-debu dengan vacuum cleaner, mengelap jendela , penyusunan contengan, bermula. maka bersyukurlah.. =p




idea baru untuk membuang sawang?

Friday, April 17, 2009

kisah.. sebuah hajat (copy pasted:P)

Lapang benar dada Pak Uwei bila pegawai yang bertugas di kaunter
pejabat
Tabung Haji itu memberitahu nama dia dan isterinya turut tersenarai
dalam
senarai jemaah yang akan menunaikan fardhu haji pada tahun ini.


"Tapi pak cik kena bayar segera bahagian makcik yang masih tak cukup
tiga ribu lagi tu.

Selewat-lewatnya minggu depan bayaran mesti
dibuat,"beritahu pegawai itu lagi.


"Insya Allah encik. Saya akan bayar seberapa segera," janji Pak Uwei.

Berita gembira itu ingin segera dikongsi bersama isteri
kesayangannya.


Sebaik keluar dari pejabat Tabung Haji dia terus balik ke rumah.


"Pah... oo..Pah!" teriak Pak Uwei sebaik turun dari keretanya.


"Apa bendanya terlolong-lolong ni bang?" tanya Mak Pah.


" Ada berita baik ni Pah, nampaknya hajat kita nak ke Mekah tahun ini
akan tertunai. Insya Allah dua bulan lagi kita akan ke sana.

Tak sabar
betul saya, rasa macam Kaabah tu dah melambai-lambai, " cerita Pak Uwei
dengan wajah berseri-seri.


"Betul ke ni bang? Baru semalam si Johari beritahu dia dengan Minah
tak
dapat pergi. Namanya tidak ada dalam senarai."

"Betullah Pah oii... saya ni baru je balik dari pejabat Tabung Haji.

Cuma duit bahagian awak tu, tiga ribu lagi kena bayar segera selewat-
lewatnya minggu depan."

"Mana kita nak cari duit banyak tu bang? Tiga ribu tu bukan sikit,
itu
pun lepas duit tambang.

Duit kocek mau juga sekurang-kurangnya dalam
seribu." Mak Pah merenung gusar wajah suaminya.


"Alah Pah, kita mintalah tolong dengan Muaz dan Balkis."

Takkanlah
mereka
tak nak beri. Bukannya banyak, cuma dua ribu seorang saja."
Wajah Pak Uwei semakin berseri-seri.

Dia yakin anak- anaknya yang dua
orang itu tidak akan menghampakan harapannya.


"Lusa hari minggu, saya nak suruh budak-budak tu balik boleh kita
berunding," cadang Pak Uwei.


"Kalau tak cukup bahagian saya tu, awak ajelah yang pergi dulu.

Tak
elok
kita menyusahkan anak-anak bang, lagipun apa pula kata menantu kita
nanti
nak ke Mekah minta duit anak-anak.

" Mak Pah tidak bersetuju dengan
rancangan Pak Uwei.


"Pah... Muaz dan Balkis tu kan anak-anak kita.

Kita dah besarkan
mereka,
hantar belajar tinggi-tinggi takkan nak hulur dua ribu pun tak boleh
lagipun selama ni kita tak pernah minta duit mereka.

Tak usahlah awak
bimbang Pah, saya yakin anak-anak kita tu tak akan menghampakan kita
kali
ni.

" Yakin benar Pak Uwei, harapan yang menggunung digantungkan kepada
anaknya.


"Tapi bang?... "

"Dahlah... pegi siapkan kerja awak tu, tak usah nak risau tak tentu
hala.

Saya nak telefon budak-budak tu," pintas Pak Uwei sebelum Mak
Pah melahirkan kebimbangannya.

Lega hati Pak Uwei bila Muaz menyatakan
yang
dia akan pulang kemudian Pak Uwei menelefon Balkis pula di pejabatnya.

Dia
hanya menyuruh mereka balik tanpa memberitahu hajatnya.


"Insya Allah Kis balik nanti abah. Emm... abah nak Kis suruh Intan
balik
sama?" tanya Balkis.


"Ikut suka kaulah, bagi abah yang pentingnya kau dan Muaz.

Intan tu
ada
ke tidak ke, sama aje. Balik ya?... ," balas Pak Uwei.


Bukannya dia membeza-bezakan anak-anak tapi hati tuanya cepat benar
panas
bila berhadapan dengan Intan.

Sikap degil dan tak mahu mendengar kata
anaknya itu menyebabkan dia tersangat geram.

Sudahlah malas belajar
tidak
seperti Muaz dan Balkis yang berjaya memiliki ijazah.

Kalau ditegur
sepatah, sepuluh patah tidak menjawab tidak sah.

Masih Pak Uwei ingat
gara-gara sikap keras kepala Intan untuk bekerja kilang mereka
bertengkar
besar tiga tahun lalu. Kini hubungan mereka seperti orang asing.


"Abah tak setuju kau nak kerja kilang kat KL tu.

Abah mahu kau
sambung
belajar lagi.

" Pak Uwei tidak bersetuju dengan niat Intan yang hendak
bekerja kilang.

"Intan dah tak minat nak belajar lagi abah, biarlah Intan kerja
kilang.

Kerja kilang pun bukannya haram.

" bantah Intan menaikkan darah Pak
uwei.


"Aku suruh kau belajar kau tak nak, kau nak kerja kilang.

Kau tak
tengok
berapa ramai anak gadis yang rosak akhlak kerja kilang duk kat KL jauh
dari
mak bapak, bolehlah buat apa yang kau sukakan.

Kau nak bebas macam tu?"

"Itulah abah, selalu nampak yang buruk aje.

Bukan semua yang kerja
kilang
duk kat KL tu jahat abah.

Kerja apa dan kat mana pun sama aje, pokok
pangkalnya, hati. Kalau nak buat jahat dalam rumah pun boleh, abah."
Intan
cuba membuat abahnya faham.


"Kenapalah kau seorang ni lain benar dari abang dan kakak kau.

Cuba
kau
tengok Balkis tu, tak pernah dia membantah cakap abah macam kau ni!"

"Intan memang tak sama dengan Kak Balkis abah, Intan suka berterus
terang, kalau tak kena Intan cakap depan-depan bukan membebel kat
belakang," balas Intan selamba menyemarakkan lagi bara dalam dada
abahnya.


"Anak tak mendengar kata!!, ikut suka kaulah.

Kalau kau nak pergi,
pergi... aku dah tak larat nak larang.

Nak terlentang ke?, telangkup
ke?, gasak kaulah.

Kau buat apa yang kau suka, aku tak nak ambil tahu
lagi!!"

Sejak kejadian itu, Pak Uwei memang tidak memperdulikan langsung apa
yang
Intan nak buat.

Namun begitu Intan tetap pulang setiap kali cuti, dia
bersikap selamba biarpun abahnya tidak memperdulikannya.

Intan selalu menghulur duit tapi hanya kepada maknya sahaja.


Riang hati Pak Uwei bukan kepalang bila anak-anaknya pulang, tambahan
pula dia sudah rindu dengan cucu-cucunya.

Malam itu selesai menikmati
makan
malam dan berjemaah sembahyang Isya.., mereka duduk berborak di ruang
tamu.


"Sebenarnya ayah suruh kau orang balik ni, ada hajat sikit," Pak Uwei
memulakan bicara.


"Hajat apa pula abah?" tanya Muaz yang duduk di sebelahnya.


"Abah dan mak kau nak ke Mekah, nama dah ada dalam senarai.

Memandangkan
bahagian mak kau masih belum cukup lagi abah nak minta Kau dan Balkis
bantu
sikit.

Tak banyak, dua ribu seorang cukuplah," Pak Uwei mengutarakan
hasratnya.


"Boleh tu boleh abah, tapi kena tunggu sebulan dua lagi.

Az baru aje
keluarkan wang simpanan buat duit muka beli rumah.

Sebulan dua lagi
bolehlah Az ikhtiarkan," ujar Muaz.


"Tapi... pegawai Tabung Haji tu minta bayaran dibuat segera selewat-
lewatnya minggu depan."

"Kalau dalam seminggu dua ni abah, memang rasanya tak dapat.

Paling
tidak
pun cukup bulan ni.

Nak cukupkan duit muka tu pun habis duit simpanan
budak-budak ni Az keluarkan," jawab Muaz serba salah.


"Kau beli rumah lagi?.

, Rumah yang ada tu kau nak buat apa?" tanya
PakUwei melindungi kekecewaannya.

"Rumah baru tu besar sikit, abah.

Selesalah buat kami sebab budak-
budak
tu pun dah besar, masing-masing nak bilik sendiri.

Lagipun beli rumah
tak
rugi abah, pelaburan masa depan juga," sampuk Mira isteri Muaz.


Pak Uwei terdiam, harapannya kini cuma pada Balkis.

"Kamu macam mana
Kis,
boleh tolong abah? Nanti abah bayarlah balik duit kamu tu bila ada
rezeki
durian berbuah kat dusun kita tu nanti," Pak Uwei berpaling Pada
Balkis.


"Kis pun rasanya tak dapat nak tolong abah.

Kis baru aje keluarkan
duit
simpanan buat menambah modal perniagaan abang Man.

Tengah gawat ni
faham
ajelah... ni tak lama lagi nak bersalin nak pakai duit lagi."

Hancur berderai rasa hati Pak Uwei mendengar jawapan Balkis.


"Man bukan tak nak tolong abah.

Kalau nak pinjam duit kad kredit
boleh.

Tapi yelah, kata orang kalau nak ke Mekah ni tak elok pakai duit
pinjaman."

"Betul kata Man tu abah.

Kalau nak ke Mekah mesti dengan kemampuan
sendiri baru elok," sokong Muaz.

Kata-kata Azman dan Muaz bagaikan
sembilu
yang menikam dada Pak Uwei.

Bila dia bertemu pandang dengan Intan, Pak
Uwei
terasa bagai ditertawakan oleh Intan bila kedua anak yang
diharap-harapkan
menghampakannya.


"Tak apalah kalau kau orang tak ada duit.

Biarlah abah kau pergi
seorang
dulu, nanti kalau ada rezeki mak pula pergi," Mak Pah bersuara cuba
meredakan keadaan.


"Kalau nak pergi sendiri, dah lama saya pergi Pah!.

Tak payah saya
tunggu
lama-lama.

Kalau awak tak pergi biarlah kita sama-sama tak
pergi... dah tak ada rezeki kita nak buat macam mana?" Pak Uwei
bangun
masuk ke bilik meninggalkan anak-anaknya dengan rasa kesal.

Intan tahu abahnya benar-benar kecewa.

Walaupun orang tua itu tidak
menunjukkan rasa kecewanya tapi Intan faham kecewa abahnya teramat
sangat
kerana tidak menduga anak-anak yang selama ini disanjung akan
mengecewakannya begitu.


"Anak awak tu tak balik ke?" tanya Pak Uwei pada Mak Pah bila Intan
tidak
turut serta balik bersama abang dan kakaknya.


"Tak, katanya cuti sampai hari Rabu nanti," balas Mak Pah sambil
mencapai
kain selendangnya.


"Nak ke mana pulak tu?" tanya Pak Uwei melihat MakPah bersiap-siap.


"Nak ke kedai Long Semah tu nak belikan anak saya Intan, kuih lepat
ubi
kegemarannya. " Sengaja Mak Pah menekan suara bila menyebut anaknya.

Bukan
sekali dua dia menegur sikap Pak Uwei yang gemar membeza-bezakan anak.


Pagi Isnin tu selepas bersarapan Intan bersiap-siap hendak keluar.


"Nak ke mana Intan pagi-pagi lagi dah bersiap ni?"

"Intan ada hal sikit kat bandar mak. Intan pergi dulu ye."

"Kalau nak ke bandar suruhlah abah kau tu hantarkan," suruh Mak Pah.


"Tak payahlah mak, Intan nak pergi banyak tempat ni.

Nanti bising
pula
abah tu. Intan pergi dulu.

"sambil mencium tangan Mak Pah yang
menggeleng
kepala memerhatikan Intan berlalu pergi.


Kadangkala sedih hatinya melihat sikap suaminya yang keras hati,
membuat
anaknya itu menyisihkan diri.


Ketika Intan pulang dari bandar tengah hari itu mak dan abahnya
sedang
menikmati juadah tengah hari.


"Kau ni Tan buat benda apa lama benar kat bandar tu? Mari makan sama.

Ni abah kau ada beli ikan baung salai, mak masak lemak cili api."

"Ingat lagi abah lauk kegemaran Intan rupanya," usik Intan tak
bertangguh
mencapai pinggan.


"Mak bapak memang tak pernah lupakan anak-anak, cuma anak-anak aje
yang
lupakan mak bapak," jawab Pak Uwei sinis.

Intan tersenyum pahit.

Selesai mengemas pinggan mangkuk, Intan
menunaikan
solat Zohor kemudian dia mendapatkan mak
dan abahnya yang sedang duduk di ruang tamu.

Abahnya sedang membaca
suratkhabar. Mak Pah pula melipat kain.


"Mak, abah... Intan ada hal sikit nak cakap ni... ," ujar Intan
menghampiri mereka.

Pak Uwei menurunkan suratkhabar
yang dipegangnya kemudian menanggalkan cermin mata yang digunakan untuk
membaca.


"Apa hal... kamu nak kahwin ke?" soal Pak Uwei merenung Intan.

Tawa
Intan
meledak tiba-tiba mendengar soalan abahnya.


Melihat Intan tergelak besar Pak Uwei turut tertawa.

Mak Pah pun
tergelak
sama, riang rasa hatinya melihat kemesraan yang
hilang dulu mula menyatu. "Abah ni... ke situ pulak...."

"Habis tu?"

"Ini... Buku Tabung Haji mak. Tadi Intan ambil dalam laci tu.

Yang
ni,
resit memasukkan duit ke akaun mak. Semuanya Intan dah uruskan.

Dan ini
dua
ribu untuk buat duit kocek mak dan abah.

Yang dua ratus lagi ni untuk
buat
kenduri doa selamat sebelum
berangkat nanti."Intan memasukkan duit itu dalam genggaman Pak Uwei.


"Apa??" Pak Uwei terkejut matanya merenung Intan dan duit di
tangannya
bagai tidak percaya.


"Ini duit simpanan Intan sejak mula bekerja dulu.

Duit hasil titik
peluh
Intan yang halal abah, terimalah.

Selama ini Intan banyak kali
kecewakan abah. Intan tak pernah dapat membahagiakan hati abah.

Selama
ini
pun Intan selalu sangat rasa kalah pada abang Az dan Kak
Balkis.

Intan tak cantik dan baik macam Kak Balkis, apatah lagi bijak
seperti mereka. Intan tahu abah selalu kecewa dengan Intan.

Hanya kali
ini
Intan dapat tunaikan hasrat abah.

Dah banyak kali abah tangguhkan
hasrat
nak naik haji.

Dulu kerana Kak Balkis nak kahwin, lepas tu mak pula tak
sihat. Sekarang ni masa yang sesuai.

Intan harap, abah sudi terima
pemberian yang tak seberapa ini dari Intan,"
tutur Intan perlahan memerhatikan airmata menuruni pipi abahnya yang
sudah berkedut dimamah usia.


"Terima kasih Intan. Malu rasanya abah nak ambil duit kamu... dulu
abah
selalu bangga dengan Balkis dan Muaz yang memegang jawatan tinggi tapi
akhirnya anak abah yang kerja kilang yang membantu abah," luah Pak Uwei
sambil mengesat airmata terharu atas keluhuran hati anak yang selama
ini
dimusuhinya.


"Sudahlah abah. Yang lepas itu tak usahlah kita ungkit-ungkit lagi.

Intan
gembira abah sudi terima pemberian Intan. "

"Pemberian kau ni terlalu bernilai bagi abah dan mak kau
Intan..."ujar
Pak Uwei. Intan peluk abahnya erat.


"Hah... tulah, jangan suka memperkecil- kecilkan anak saya ni,"
MakPah
mengusik Pak Uwei sambil mengesat airmata penuh kesyukuran.

"Mak ni... ," gelak Intan memandang abahnya yang tersengih.

Masa yang ditunggu-tunggu tiba dalam keriuhan sanak saudara yang
datang
menziarahi Pak Uwei dan Mak Pah.

Intan memerhati dengan perasaan
gembiran
bercampur hiba.


"Semua dah siap ke mak?" tanya Intan menjenguk ke bilik emaknya
memerhatikan Mak Pah mengisi barang keperluan semasa di Mekah.

"Dah rasanya... ada apa-apa yang Intan nak pesan mak belikan di sana
nanti?"

"Tak ada mak. Mak janganlah fikir soal apa yang nak dibeli mak.

Yang penting mak dapat menunaikan ibadah dengan sempurna."

"Hah, awak dengar tu... kita ni nak pergi menunaikan ibadah, bukan
nak
membeli-belah, " tambah Pak Uwei yang turut mendengar perbualan
dua-beranak
itu.


"Intan tak nak mak dan abah belikan satu apa pun dari sana .

Hanya
satu
yang Intan mahu, doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat,"
pesan Intan sambil memeluk emaknya.

Mak Pah dan Pak Uwei
berpandangan.

Tiba-tiba sebak dengan permintaan Intan itu.


*******************************************************************************


Hanya dua jam lagi kapal terbang akan mendarat di tanah air.

Pak Uwei
mengerling Mak Pah yang lena di sebelahnya.

Dalam keriangan telah
menunaikan ibadah haji tanpa sebarang kesulitan, terselit rasa tidak
sedap
di hati.

Perasaan rindu pada anak-anak terutama Intan bagai menyentap
tangkai hatinya.

Pak Uwei terkenangkan mimpinya bertemu Intan di tanah
suci.

Intan tidak berkata sepatah pun tapi bagai memberitahu yang dia
akan
pergi jauh.


"Kenapa resah aje ni, bang?" Mak Pah terjaga.


"Entahlah Pah, saya teringat sangat dengan Intan dan anak-anak kita."

"Sabarlah, dah nak sampai dah ni," pujuk Mak Pah.


Dari jauh lagi Pak Uwei sudah melihat Muaz dan Azman menanti mereka.


"Mak... abah... ," Muaz meraih emaknya dalam pelukan dan kemudian
abahnya
tanpa dapat menahan airmata menitis laju.

"Mana yang lain ni, kamu berdua aje?" Pak Uwei tertinjau-tinjau
mencari
wajah Intan.


"Mereka menanti di rumah, abah," beritahu Azman suami Balkis sambil
mencium tangan Pak Uwei.

"Intan pun tak datang juga ke?" Tanya PakUwei
terasa hampa.


"Awak ni... kan Man dah kata mereka menunggu di rumah.

" Mak Pah
menggeleng, dua tiga hari ini nama Intan tak terlepas dari mulut
suaminya.

Perjalanan tiga jam dari KLIA untuk sampai ke rumah terasa
begitu lama oleh Pak Uwei.

Mak Pah yang melihat kegelisahan suaminya
turut
berasa bagai ada yang tak kena.


"Dua tiga malam sebelum balik, abah kau mengigau terjerit-jerit dia
panggil nama Intan. Kalau Intan dengar cerita ni tentu dia gelihati.

"
cerita Mak Pah pada Muaz dan Azman.

Muaz diam sambil mengerling Azman
yang sedang memandu.


"Tentulah abah ingatkan Intan, sebab Intan yang bagi dia duit," balas
Muaz cuba bergurau walaupun terasa sayu.


"Tapi, abah rasa macam ada yang tak kena aje Az, dalam mimpi abah tu,
abah nampak Intan macam nak beritahu dia nak pergi jauh.

Tapi dia tak
bercakap pun hanya renung abah.

Intan tak ada cakap apa-apa dengan kau
Az?"

"Err... tak ada abah.

Kita berhenti minum dulu abah, tentu mak haus,"
ajak Azman menukar tajuk perbualan.


"Tak payah, dah dekat ni. Abah tak sabar nak balik," tolak Pak Uwei.


Azman dan Muaz hanya berpandangan.

Sebaik turun dari kereta, Balkis
meluru memeluk mereka dengan tangisan.

Suara Pak Long
Basri yang bertakbir menambah sayu. Semua yang ada menitiskan air mata.


"Mak dengan abah sihat ke?" tanya Mira setelah bersalaman dengan
ibubapa
mentuanya.


"Sihat, cuma batuk-batuk aje sikit.

Intan mana, dia tak balik ke?"
Mak
Pah mula berdebar bila Intan tidak kelihatan.


"Naik dulu Ngahnya...," suruh Long Semah.


"Intan mana?" Pak Uwei mula hilang sabar bila tak seorang pun
memberitahu
di mana Intan.

Pantas dia memanjat tanggu menuju bilik
Intan.

Matanya terpaku pada bekas bara yang terletak di sebelah katil
yang bercadar kain batik lepas. Dadanya bergetar.


"Az... mana Intan? Mana adik kau Az?" tanya Pak Uwei dengan suara
yang
menggeletar. Badannya terasa lemah, dia berpaut pada tepi pintu.


"Sabar abah... ," Muaz menggosok belakang abahnya.


" Kenapa Az ... kenapa?" Mak Pah menurunkan Syazwan cucunya dari
pangkuan
dan melangkah laju ke bilik Intan.


"Mak... Intan dah tak ada mak," Balkis tersedu memeluk emaknya yang
terduduk lemah.

Pak Uwei terkulai tak bermaya menerima berita itu.

Mak Pah terus
pengsan.

Bila dia terjaga dia melihat anak menantu
mengelilingnya. Pak Uwei duduk di tepi kepalanya.


"Sabarlah Ngah, ini dugaan Allah pada kita.

Intan pergipun dalam
keadaan
tenang.

Barangkali kerana hajatnya nak lihat kamu naik haji dah
tertunai,"
pujuk Long Semah yang masih belum pulang.


"Intan ada tinggalkan surat untuk kita.

Dia memang dah tahu dia tak
akan
hidup lama. Rupa-rupanya dia menghidap barah otak.

Dia minta maaf segala salah silap dan berpesan supaya kita jangan sedih
atas pemergiannya.

Dia minta kita doakan dia," Pak Uwei menepuk lembut bahu Mak Pah.


"Bila dia meninggal? Siapa yang mengadap masa nazaknya?" tanya Mak
Pah
tersedu sedan.


"Kami semua ada mak. Dia begitu tabah menanti detik kematiannya mak.
Sebenarnya dia yang ajak kami balik ini, katanya nak kemaskan rumah sebelum
mak dan abah balik.

Masa sampai tu dia sihat lagi tiba-tiba malam
Khamis tu
lepas solat Isya.. dia sakit kepala teruk sampai tak boleh bangun.

Az nak hantar ke hospital tapi katanya masa dia dah tiba.

Masa tulah baru dia ceritakan sakitnya.

Dia meninggal subuh
hariJumaat
mak... tiga hari lepas.

Dia pergi dalam keadaan yang cukup tenangmak,"
cerita Muaz.


Mak Pah mengenggam erat tangan suaminya, terkenangkan bagaimana Intan
memeluk erat mereka sebelum melepaskan pemergian mereka.

Dan ketika itu
bagai terdengar-dengar suara Intan berpesan,"Intan tak nak mak dan abah
belikan satu apa pun dari sana .

Hanya satu yang Intan mahu, mak dan
abah
doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat.."

Tamat....

Moral cerita ... buat baik dan berbaktilah kepada kedua ibu bapa
sementara mereka masih ada di dunia ini.

Harta benda hanyalah
sementara berbanding amalan yg kita lakukan selagi tubuh badan kita
bernyawa. Renung-renungkan. ....

-Wallahu'alam-

p/s : sorry for the unoriginality.. copy paste posts.. >_<

Sunday, March 29, 2009

minat vs usia

senario yang berlaku pada seorang pelajar menjangkau usia 19 tahun :


*pelajar update blognya, sebut tentang kamen rider..

senior : kat post tu asyik sebut kamen rider 555 je.. kenape?
pelajar : sebab ada sedikit persamaan dengan saya..



--------------------------------------------------------------------------------------------------

pelajar sedang menonton tayangan kamen rider yang baru saja selesai di download..

rakan : lorh.. tengok kamen rider .. ko ni tak matang betul ah.. ish3..
pelajar : biarlah.. lebih baik tak matang dari tengok filem mat saleh yg "kotor-kotor" tu..

pelajar teruskan menonton tanpa menghiraukan hujah rakannya lagi..

-------------------------------------------------------------------------------------------------

pelajar sedang chatting dengan kakaknya..

kakak : ade idea nak hilangkan mengantok..?
pelajar : tengok movie kamen rider jom..
kakak : kamen rider?? you still at it huh?
pelajar : yup, it's better to watch this kind of movie rather than watching those filthy omputeh movie..


ini semua berlaku pada hari-hari kini..

------------------------------------------------------------------------------------------------

tapi pada suatu masa yang dahulu..
iaitu ketika pelajar ini di usia kanak-kanak..

mak : besar nanti nak jadi ape?
pelajar : nak jadi masked rider (*kamen = masked) !!

mak tersenyum mendengar jawapan anaknya yang sedang membesar. tidak boleh dipersalahkan cita-cita fantasinya itu kerana sudah faham dengan perangai anaknya yang begitu minat dengan masked rider. model aksi masked rider dibawa ke mana sahaja. dipimpin ke hulu dan ke hilir. mungkin juga kerana model aksi masked rider yang menjadi hadiah pertama kanak-kanak tersebut. mungkin jika diberi model aksi batman pada waktu itu, mungkin kamen rider tidak mendapat layanan semewah ketika itu.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
kamen rider atau lebih terkenal sebagai masked rider secara antarabangsa. juga dipanggil satria baja hitam dan juga gaban. tetapi gaban bukanlah nama yang betul kerana empunya namanya langsung tiada kaitan dengan masked rider. mungkin kerana kedua-duanya hero bertopeng, jadi masyarakat menganggap mereka adalah sama.

apa itu kamen rider (klik sini)..?

kamen rider lebih sinonim dengan lapisan masyarakat yang berusia muda. lebih sesuai untuk kanak-kanak dan budak kecil. suatu impressi pelik dilemparkan oleh masyarakat kepada golongan yang telah meninggalkan zaman kanak-kanak, meminati kamen rider. seperti yang dialami pelajar tadi. seolah-olah ianya suatu kesalahan di sisi alam semula jadi. sedangkan pelakon kamen rider itu sendiri orang dewasa.

senario yang dikatakan ketika ini ialah minat yang normal, bukan yang melampau atau die-hard-fan. hanya sekadar minat untuk dijadi hiburan suka-suka. tidak bercampur-aduk kehidupan dengan fantasi hero bertopeng tersebut. jika usia lanjut malah terbawa-bawa aksi fantasinya, maka itu merupakan suatu yang perlu diambil berat. campur-aduk fantasi dalam kehidupan seharian merupakan salah satu dari tanda-tanda kesihatan mental terjejas. kemungkinan besar akibat stress dan tekanan yang melampau.

namun begitu, perlu dititik beratkan jua jenis minat itu sendiri. minat yang melampau membawa kepada obses serta melalaikan. berlebih-lebihan dalam sesuatu perkara bukanlah suatu yang baik, malah ditegah dalam Islam. hal ini demikian kerana berlebih-lebihan biasanya di dorong oleh nafsu. lebih-lebih lagi nafsu tidak pernah mendorong diri seseorang itu kearah kebaikan.

"...dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan.."

Al-An'aam, 6 : 141



wallahu'alam

Tuesday, March 24, 2009

Sebalik Ungkapan Tiada Apa-Apa... (copy&paste)

Dari catatan seorang teman...

Beberapa bulan yang lalu hati saya tiba-tiba rasa berdebar, cemas, bimbang dan
runsing. Perasaan itu datang bukan sekali dua malah terlalu kerap.Ketika memandu
pun saya turut diserang rasa yang demikian. Saya cuba dapatkan nasihat doktor.
Doktor kata takde apa-apa. Hairan juga..! Sewaktu balik ke kampung, saya bertemu
dengan guru mengaji Quran. Saya ceritakan perkara yang saya alami.

"Mungkin ada buat silap dengan mak kot. Cuba check,"katanya. Saya
tersandar seketika. Insiden apakah yang boleh membuatkan saya diuji
sebegini rupa? Puas saya memikirkannya. Seingat saya, walau ke mana
saya hendak pergi dan apa yang saya nak buat, tak pernah saya lupa
memberitahu mak. Meminta maaf memang saya jadikan kebiasaan dalam
diri. Saya balik ke rumah mak, lalu saya ceritakan peristiwa yang
saya alami itu. Saya pohon padanya, "Mama, Sabri nak tanya dari hati ke hati,
adakah Sabri pernah buat dosa dengan mama yang mama tak ampunkan?" "Tak ada
apa-apa. Mama restu dengan apa yang Sabri buat sekarang ini."Emak menjawab. Saya
masih tak puas hati. Esoknya saya tanya lagi. Mama masih menjawab,"Tak ada
apa-apa". Saya masih tidak puas hati lagi. Malam itu saya munajat dengan Tuhan
minta Allah tunjukkan jalan kebenaran.

Hari ketiganya dalam keadaan berteleku, saya mengadap mama sekali lagi.
Mama ketika itu sedang berehat di sofa. Saya pandang wajah mama, saya
genggam erat tangannya erat-erat, "Mama, Sabri pohon sekali
lagi, tolonglah mama luahkan apa yang terbuku di hati mama. Sabri
tahu sabri ada buat salah, tapi mama tak nak bagitau." Airmata
sudah membasahi pipi. "Tak ada apa-apa" Tingkah mama
semula. Dalam keluhan yang dalam, ibu tua seakan mahu bersuara tapi
terdiam kembali. Akhirnya dia bersuara. "Sabri ada satu kisah yang mama susah
nak lupakan dan sesekali ingatan itu datang akan membuatkan hati mama
terluka.Kadang- kadang ketika membasuh pinggan, mama boleh menangis tersedu-sedu
mengenangkan peristiwa itu. Lukanya amat dalam, masih berbekas hingga sekarang."
Saya terkedu. Mama menyambung, "Sabri tentu inagt arwah ayah
meninggal ketika adik masih kecil. Tanggungan kita ketika itu sangat berat. Duit
pencen ayah memang sedikit dan tak cukup nak tampung hidup kita, Sabri ingat
tak?" Mama mula menangis. Saya tunduk.

"Selepas SPM Sabri ditawarkan menjadi guru sandaran, wang hasil titik peluh
Sabri tu mama gunakan untuk perbelanjaan adik-adik. Satu hari Sabri bagitau mama
Sabri nak melanjutkan pelajaran. Mama merayu supaya
hajat itu ditangguhkan dulu sebab kita kesempitan wang dan minta
Sabri terus bekerja. Berkali-kali Sabri minta dan merayu pada mama
nak sambung belajar juga.Akhirnya mama terpaksa melepaskan Sabri
belajar dalam hati yang penuh terpaksa."

Saya benar-benar terkejut. Mama menyambung lagi, " Cuba bayangkan
ketika itu kalau mama tak izinkan Sabri pergi, mama rasa Sabri tetap
berkeras pergi juga. Dan perginya Sabri ketika itu adalah sebagai
anak derhaka!" Saya meraung sepuas-puasnya, terjelepuk lembik di
pangkuan mama. Mulai hari ini mama ampunkan semua dosa Sabri.
Adik-adik pun dah berjaya. Segala yang terbuku di hati dah habis mama
luahkan. Mama harap mama dapat mengadap Tuhan dengan hati yang
tenang." Ungkapan terakhir mama terasa bagaikan air sungai jernih yang mengalir
sejuk ke seluruh urat saraf saya seakan membasuh dosa yang lalu. Badan saya
terasa ringan yang amat sangat. Syukur kepada Allah hati saya kembali tenang.
Terasa kerja-kerja yang dibuat semakin dibantu Allah.

Sejak peristiwa itu saya selalu berpesan kepada anak-anak, ahli keluarga
dan kawan-kawan agar bersihkan hubungan hati kita dengan ibu kerana
ia sebagai jambatan menuju ke syurga. Saya yang terlibat dalam
program motivasi turut menceritakan pengalaman saya ini kepada
peserta kursus. Bukan niat di hati untuk berbangga tapi apa yang saya
harapkan semua orang dapat berbuat baik dengan ibu, demi kebaikan
didunia dan di akhirat.

Suatu hari selepas selesai menyampaikan ceramah di sebuah kem motivasi,
saya dicuit oleh seorang pegawai lelaki yang sudah melewati usia
40-an. "Ën Sabri, bulan depan telefon saya." Saya
kehairanan. Dari sumber yang diketahui, penganjur program memaklumkan
lelaki tersebut mengambil cuti seminggu untuk pulang ke kampung.
Sebulan kemudian saya menghubunginya dengan telefon."Ën Sabri
terima kasih banyak-banyak kerana mengingatkan saya tempoh hari.
Kalau tidak saya tak tahulah nasib saya." Suara lelaki itu
seakan sebak. Saya bagaikan berteka-teki dengannya. Menurut
ceritanya, selepas program tersebut dia terus pulang ke kampung
menziarahi ibunya yang sudah terlalu uzur dan sudah sekian lama tidak
juga dijengah bertanyakan khabar berita. Sampai
dikampung ibu yang uzur itu dipeluk dan dicium. Ibu tua itu kehairanan
kerana selama ini si anak tidak pernah berbuat demikian. Dalam
tangisan yang penuh syahdu si anak memhon ampun dan maaf di atas
segala silapnya selama ini.

"Syukurkamu dah insaf. Selama hari ini kamu tidak pernah meminta maaf
bersunguh-sungguh. Kamu mungkin jadi nak derhaka kalau mak tak ampunkan dosa
kamu yang satu ini. Umur mak dah 80 tahun. Selama 50 tahun mak memendam rasa.
Dosa yang lain mak boleh ampunkan, tapi dosa yang satu ini mak rasa sungguh
berat dan amat tersinggung. Mak terlalu sedih anak yang mak kandung sembilan
bulan, anak yang mak kenyangkan perutnya dengan air susu mak ini sanggup
mengherdik mak dengan kata-kata 'órang tua bodoh. Tak ada otak."

Cerita lelaki itu, satu hari dia meminta ibunya membasuh sehelai seluar yang
berjenama, dibeli hasil duit gaji pertamanya. Seluar itu terlalu
kotor lalu si ibu merendamnya dengan peluntur. Mak gosok dan lipat.
Beberapa hari kemudian dia mencari seluar itu untuk dipakai bekerja,
malangnya seluar mahal itu didapati telah bersopak-sopak warnanya.
Lalu dia yang berdarah muda menjadi berang, mengherdik si ibu, "Hei,
orang tua bodoh! Tak ada otak keer? Buta ker? Seluar nih mahal tau!!"
Akhirnya dosa si anak diampunkan.

Daripada kedua-dua cerita ini dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa
disebalik ungkapan 'tak ada apa-apa' dari mulut seorang ibu mungkin
ada tersimpan 'apa-apa' yang sangat memilukan hati ibu, akibat
tingkah laku atau tutur kata kita yang menyinggung hatinya. Jagalah
hati ibu, dan sentiasa minta mereka doakan kesejahteraan hidup kita.
Sesungguhnya doa dari seorang ibu sangat makbul.

"Sesungguhnya Allah itu tidak suka kepada orang yang sombong dengan
perbuatannya, sombong dengan perkataannya. " An-Nisa':36

Saturday, March 14, 2009

remembrance & reminiscence





let us have a moment,
a moment for a short recall,
having peace and calm embrace the seconds,
listening to the soft whisper of zephyr,
gazing through the back days,
the remembrance of what had passed,
in the blink of eyes.
to see those days,
enlightened by smiles we never had today,
with echoing laughter we always remember,
tears and joy we had shared with,
sketching our wild imagination,
beyond of those graceful clouds,
along the path we strolled through,
under those cerulean skies we always miss..

reminiscence,
of those memories we hold together,
the feelings of our hearts share,
they remain here,
still there,
unerasable,
treasured and carved within these days,
the bright smiles,
the laughter we burst into,
tears of joy and sore we shed,
those beautiful days,
shall never vanish..
that i always wonder if
we still share them together,
do we..?

Friday, March 13, 2009

new

and so,
that's the end of the 10 days we've been craving for throughout the autumn semester,
after the long rally of struggle facing the end of semester examination,
which had dragged us for such tiresome, 'thrilling' dawns and dusk across the month.
living in days somehow is never considered as healthy. which means, something that one who studies about health shouldn't do!
sleepless nights, eat what's in the fridge and kitchen, days of 0 sweat drops and mostly.. mentally fatigue and elongating short term stress.

and for the handsome reward of our strive.. the 10 days break~!
now and then we reminisce, here and there we stroll and see.
from alexandria to mansourah, across the Mediterranean Sea and Red Sea, across the desert land.
*the penconteng only got around within egypt, not yet for the later mentioned*

so much things we see, miracles, beauty of the world. the arts of the late to be viewed and learned from. the outstanding mystery of nature we pursue, for leading ourselves towards gratefulness. people with vast identity and personality to meet.
all these will be treasured by those who appreciate, through their life.

and here we are,
awaken on the morning of new..
the spring semester is here, new subjects waiting for us, the doctor-to-be..
going into the depth of the medical disciplines, exploring the human wonders lurking beneath.
may we will be able to cut the gaps between us and Him, the Almighty Creator.
and let us proceed with newly built strength, new spirits and aims.
let the past be the teacher, the marker of improvements.
all the best.
and here lies the new hope within.

Tuesday, March 10, 2009

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Salam...

Bersempena dengan Maulidur Rasul,
marilah sama-sama kita hayati video berikut,
Buktikan cinta kita pada Rasulullah,
bukan hanya pada maulidur rasul,
tetapi setiap detik dan saat,
selagi mana tubuh kita masih bernafas,
masih bernyawa..

wallahu'alam



Tuesday, March 3, 2009

the after

in the name of Allah the most gracious & merciful


hamdulillah.. at last, the very first 'invasion' has ended..
yet one should never let go every single piece of experiences gained from this 'battle'..
for the forthcoming promises challenges for us..
even better and more trouble causing..

relinquish not
to the 'wound' and 'bruises' we gained from the battle
nor to the pain of the insides
as should we take it..
to make strength within..
to walk forth..
for the unforeseeable days ahead..
of what eventually has been waiting tardily..
so those are the keys..
of confronting the mystery ahead..

let us view every single aspect,
learn from them..
learn from what we feel
from what we see
from what we decide
from what is within
and outside..


should we fall on the road..
but to stop is never..
either way to turn back is too never granted..
so, let us build the strength..
the spirit..
to keep us on the boulevard we have chosen..
be strong,
walk ahead,
with never ending confidence..
to believe in ourselves..
guiding us towards the light
at the end of the road..

May the journey be blessed..
Insya Allah..
Rabbana ma'ana..

Thursday, February 12, 2009

sebuah pesanan...

Bismillahirrahmanirrahim…
untuk sahabatku,

Alhamdulillahirabbil’alamin… syukur dipanjat kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya.. dapat kita menjalankan tanggungjawab yang telah ditaklifkan kepada kita.. selawat dan salam buat junjungan Baginda Muhammad kekasih Allah….


Sahabat, perjuangan ini memang payah… disepanjang jalan yang dilalui itu, disekelilingnya bukanlah bunga yang harum mewangi yang menghiasi sepanjang perjalananmu… tapi duri dan mehnah yang tajam menikam…. Lantaran itu berjuanglah menempuh derita..menongkahlah fitnah dan itulah gelombang hidup samudera duka seorang pejuang… dan ingatlah penawarnya cuma satu… CINTA kepada Ilahi.. itulah yang akan menjadikan kita kebal dalam menghadapi tribulasi kehidupan ini…

Belajarlah untuk menerima ketentuan Ilahi… dan bila engkau memandang sesuatu dari Tuhanmu, yang menciptakan segalanya… yang menjadikan sakitnya hatimu, yang menjadikan keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu… damailah hatimu.. kerana masakan sengaja Allah mentaqdirkan setiap dugaan yang berlaku itu sia-sia… ? bukannya Allah tidak tahu akan sakitnya hatimu, pilunya hatimu, peritnya jiwamu, dan retaknya hatimu… tapi mungkin itulah yang Allah mahukan, kerana Dia tahu hati yang sebeginilah selalunya akan sentiasa dekat, dan lebih akrab dengan-Nya… dan bukankah itu impianmu, serta doamu untuk setiap saat agar hatimu sentiasa terpaut dengan-Nya..?
Dan hikmah diatas segalanya Allah salurkan perlahan-lahan ke dalam hidupmu tanpa engkau sedari….



Sahabat….Biarlah nafas hidupmu penuh dengan dakwah, berdakwatlah air mata dan darah syuhada’, ditulis diatas kertas perjuangan sebangai kiriman di hari kemudian… Namun… Ingatlah, semakin dekat bahtera dirimu kepada Allah, semakin kuat taufan melanda… biar engkau rebah namun jangan sesekali engkau berubah…! Biar terbuang namun teruskan perjuangan…! Ingatlah, kelmarin adalah jambatan untuk kita merentasi.. hari ini menuju hari esok, apapun… jadikan pengalamanmu sebagai kekuatan dalam hidup…

Dan Harus engkau menghayati dan tazkirahkan dirimu… apabila engkau letih dan hilang semangat. Allah tahu betapa dirimu telah mencuba sedaya upaya… apabila tangismu berpanjangan dan hatimu kedukaan, Allah telah mengira titisan air matamu.. apabila rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu, Allah setia di sisimu… apabila dirimu telah mencuba sedaya upaya tetapi tidak tahu tujuan Allah ada penyelesaiannya… dan apabila tiada yang beerti buatmu, keliru, dan kecewa,Allah ada jawapannya… Redho dan tabah di atas apa yang berlaku kerana pasti ada hikmahnya…

Sahabat… Yang indah kadangkala membawa padah! Yang manis pula bisa menghiris! Setiap yang hadir bukannya taqdir… mungkin menyuruh engkau berfikir… kemenangan dan keindahan tiada kesudahan… mungkin mengundang satu lagi rintangan… lantaran itu.. berdoalah dan terus berdoa… dan tawakkal kepada-Nya…kerana jika doamu dimakbulkan tandanya Alah menyayangimu… jika lambat dimakbulkan, tandanya Allah ingin mengujimu… dan jika tidak dimakbulkan, Allah telah merancang yang terbaik untukmu….

Tapi…. Jika ketenangan dan keredhoan-Nya yang dicari, Allah akan terus uji hatimu, hingga pada satu masa, engkau akan rasa indahnya tawakkal kepada-Nya… dan itulah nikmat dalam jagaan-Nya…




Sahabat… kuatkan hati mengadapi segalanya….
Satu pesananku….
Walau di mana dirimu berada… ISLAM IS THE WAY OF LIFE

*credits to Kak Meera Safiyya for sharing this to me.. =)
(copy pasted..hehe)